کعبه زرتشت در نقش رستم


 
 

بنایی در نقش رستم به چشم می خورد که آن را به اشتباه کعبه زرتشت می نامند. شاید افرادی گمان کنند که این جا مرکز عبادت گاه های زرتشتیان، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا گنجینه دربار است.

در داخل این ساختمان نیز کلمه کعبه حکاکی شده است البته امروزه بازدید از داخل این بنا برای گردشگران امکان پذیر نیست و بازدیدکنندگان تنها می توانند دور آن طواف کنند!

در کتاب های زرتشتی آمده است که حضرت زرتشت (ع) در این محل، نیایش می کرده و او در این جا روز نوروز را محاسبه کرده است.

نوروز در روز اول فروردین از جایی آغاز می شود که نخستین اشعه آفتاب بتابد. بر اساس گاهنامه زرتشتی، هر هفت صد سال یک بار نوروز از ایران آغاز می شود. آخرین باری که نوروز از ایران آغاز شد، سی صد سال پیش بود. به سال 1387، نوروز از پاریس و بروکسل، به سال 1388 از تورنتو و نیویورک آغاز شد. سال آینده هم نوروز از میان آلاسکا و هاوایی آغاز خواهد شد.

این رصدخانه زرتشت یک گاهشمار تمام سنگی ثابت در جهان است که با دقت تمام می تواند جزئیات روزهای مختلف سال و ماه ها را مشخص کند. زرتشتیان با استفاده از این بنا می توانستند بسیاری از مناسبت ها و جشن های سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آن ها آگاه شوند.

تا پیش از این بنا هم چارطاقی ها در نقاط مختلف ایران برپا شده بودند و همین کار را انجام می دادند. اما تمامی بناهای گاهشماری آفتابی در جهان تنهإ؛  می توانند روزهای ویژه ای از سال مانند روزهای سر فصل را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. این بنا با مقایسه با تمامی بناهای گاهشماری آفتابی در سرتاسر جهان، پیشرفته ترین، دقیق ترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی جهان است.

شوربختانه بنای کعبه زرتشت به ثبت میراث جهانی سازمان ملل نرسیده است.



منبع: سایتهای اینترنتی



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: